POLITIK Abu LAHAB - Sambungan cerita


Hari tu aku ada buat posting tajuk ABu Lahab.... Ni sambungannya... Politik Abu Lahab ni memang wujud sampai ke hari ini. Kalau Abu Lahab sampai dihina begitu sekali dalam Al-Quran, bagaimana pulak dengan manusia-manusia yang pada hari ini menggunakan taktik yang sama dengan geng ABu Lahab???? ... Sendiri fahamlah...

Telah diriwayatkan oleh Ibnu Hisham daripada Ibnu Ishaq mengenai seorang yang bernama 'Utbah dan Rabi'ah, seorang pemimpin dikalangan kaum musyrikin yang yang pintar dan berpandangan jauh, lebih jauh dari pimpinan musyrikin yang lain. 'Utbah telah pergi menemui puak Quraisy di dewan perhimpunan mereka lalu berkata;

"Wahai saudaraku sekalian dari kalangan Quraisy..!! Aku sedia menawarkan diriku untuk berunding dengan Muhammad. Aku yakin bahawa sebahagian dari apa yang aku tawarkan akan diterima Muhammad. Di samping itu aku akan tahu apa-apa yang dikehendaki Muhammad dan aku akan cuba memahaminya serta cuba memenuhi kehendaknya.."

Kalangan Quraisy terus bersetuju sebulat suara dengan cadangan yang telah dibentangkan oleh 'Utbah bin Rabi'ah. Bukan sekadar itu mereka turut memberi sokongan penuh terhadap 'Utbah untuk melaksanakan misi diplomatik itu bagi memastikan iman dan taqwa Rasulullah dan pengikutnya tidak lagi kepada Allah tetapi kepada manusia dan material.

Maka 'Utabah pun terus pergi menemui Rasulullah setelah mendapat mandat dari pimpinan musyrikin Quraisy. 'Utbah terus duduk berhadapan dengan Rasulullah lalu berkata;

"Wahai anak saudaraku..!! Sepanjang ingatan kami bahawasanya engkau adalah orang yan paling mulia dan dihormati seperti yang diketahui umum, kerana kami tahu bahawa engkau berasal dari baka dan keturunan yang amat mulia serta engkau sentiasa disanjung dikalangan kami. Tetapi sayangnya engkau telah membawa satu ajaran yang menyebabkan dikalangan kami berpecah, kamu juga telah memperkecil, memperolok dan memperbodohkan pemimpian-pemimpian serta amalan penyembahan berhala kami. Mahukah sekiranya aku tawarkan engkau beberapa perkara, semoga engkau menerima sebahagian darinya."

Maka Rasulullah pun berkata kepadanya ; " Katakanlah wahai Abu Al-Walid, Aku cuba mendengarnya.., " Kemudian 'Utbah berkata ;

"Wahai anak saudaraku..!! Sekiranya apa yang engkau lakukan kerana hendak mendapatkan harta, maka kami sedia menghimpunkan harta itu sehingga engkau menjadi orang yang paling kaya dikalangan kami. Sekiranya perjuangan kamu ituadalah kerana hendakkan kemuliaan, kami sanggup melantik engkau menjadi tuan kepada kami sehingga apa jua masalah yang timbul maka kami akan memberitahu dan bertanya pada engkau dahulu. Jika engkau ingin menjadi raja nescaya kami akan tabalkan engkau menjadi raja. Jika semua tawaran yang aku berikan tadi engkau tolak maka yang terakhir sekali kami bersedia membelanjakan harta kekayaan kami untuk mencari doktor yang terhebat untuk merawat engkau hingga sembuh..,"
http://politikbanjar.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment