AIR + MADU dan Sains - Untuk Cikgu SIMAH

Alhamdulillah , program Jamuan AMAL malam tadi berjalan dengan sempurna walaupun ada juga masalah teknikal seperti Sound system dan sebagainya apatah lagi menguruskan adik-adik yang berumur dari 4 - 6 tahun.... (Esok@lusa aku akan buat posting Ustaz Akhwan yang jadi artis jemputan program kami malam tadi)......

Kami sekeluarga sampai kat rumah pukul 12.15 pagi, dan aku masih lagi batuk-batuk. Capai ubat homeopaty dan kunyah. Aku dah lama makan ubat homeopaty ni sebab allergic dengan ubat kimia terutamanya yang ada paracetemol..

Selepas balik dari surau, masak air dan cari madu. Ni yang aku nak cerita nih....Madu pun memang rutin aku sebelah pagi atau sebelum tidur. Selepas berdua dan sampai sekarang aku memang mengamalkan minum madu pun. Cuma caranya saje tak tentu. Kalau musim madu antara bulan 3 - 5 dengan sarang-sarang aku makan terutamanya Madu Tualang. Kalau bukan musim, beli kat kedai la macam dari YEMEN dll. Biasanya aku telah begitu sahaja. Prestasinya macam Shell Vroommmmmmm....

Kalau aku letih sangat atau sakit-sakit badan aku campur dengan air panas sikit. Pagi nilah aku 'realised' satu keajaiban. Aku terperasan dah sebelum nih tapi, aku ni slow sikit kalu bab-bab sains nih. Kenapa bila air yang baru menggelegak dicampur dengan madu, air tersebut secara otomatik( x sampai 3 saat) terus jadi suam/sejuk dan terus boleh diminum. AKu nak tau dari segi logik sains... molekul air jadi macam mana?.

Surah An-Nahl Ayat 68 dan 69 yang bermaksud;
Tuhanmu telah mewahyukan (mengilhamkan ) kepada lebah : Hendaklah kamu membuat sarangmu di gunung-gunung , di pokok-pokok kayu dan pada apa-apa yang mereka jadikan atap.Kemudian makanlah daripada segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkanNya kepadamu. Dengan itu , akan keluarlah minuman (madu) yang berlainan warnanya dari dalam badannya yang mengandungi penawar bagi manusia daripada berbagai-bagai jenis penyakit. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkannya

(Ayat 68 & 69 , surah An-Nahl)

AKu teringat Dr Danial kata, jadilah seorang Mukmin yang bukan setakat membaca AL-Quran tetapi mengamal dan mengkaji setiap ayat-ayat ALLAH. Serupa jugak kita yamg mengaku sebagai ISLAM, tau rukun IMAN/ISLAM tetapi macamana dengan penghayatan dan pengamalannya. Nabi Muhammad SAW setiap kali menerima wahyu dari ALLAH akan mengajarkannya kembali kepada sahabat-sahabat sebanyak 7 ayat sehingalah para sahabat betul-betul faham dan mempraktikkan isi kandungan ayat-ayat tersebut.

Kepada kawan aku Ckigu SIMAH kat KOla Kangsor tu, mintalah terangkan sikit bab nih. aku cabar kau beri jawapannya dalam bentuk teori sains... kalu tidak...(heh heh..kena gi ngaji lagi). Aku cadangkan cuba kaitkan setiap ayat ALLAH dalam subjek kimia yang kau ngajar tu kat anak-anak murid...jangan bagi chance ustaz/ustazah je dapat pahala (Kalu dah buat cantiklah....)

0 comments:

Post a Comment