IlmU DUnia IlmU AKhirat


Tahun ni aku bersama kawan-kawan kat rancangan berjaya jugak membuka PASTI yang dinamakan PASTI AISYAH. Walaupun tak seberapa dari segi kemudahan tetapi sehingga kini dah bulan ke-5 beroperasi. Tak sangka juga... ingat tak berjaya. Pelajar pun ada 4 orang sebelah pagi berumur 4 tahun dan 13 orang mengaji IQRA'. Semua pendapatan digunakan untuk membayar elaun guru dan makanan.

Amat sukar untuk mengajak dan mempelawa peneroka/anak peneroka menghantar anak-anak mereka kat sini. AdA yang kata "Boleh membaca ke nanti"..."Kat sini belajar mengaji je ke??". Adakah mereka tak tau bahawa akhlak/sosial anak-anak@cucu mereka semakin hari semakin merosot dan tunggang-langgang. Pasti ini diwujudkan sebagai PEMAMPAN bagi melahirkan generasi-generasi Al-Quran yang mendokong jugak ilmu dunia.. Memang PASTI tidak berupaya memberikan yang terbaik dari segi kemudahan, peralatan dan guru yang terlatih.. Tetapi sekurang-kurangnya kami mencuba dengan apa yang ada tanpa mengharapkan apa-apa agar anak-anak@cucu-cucu mereka mempunyai sedikit ilmu akhirat berbanding kawan-kawan mereka yang belajar di tabika KEMAS.

Tekanan... Tekanan amat kuat terutamanya daripada ibubapa yang mengharapkan anak mereka mendapat yang terbaik sepertimana di Tabika KEMAS. Itu tidak boleh kami janjikan kerana subjek berkaitan akhirat amat kami tekankan.. bersabarlah..

APa yang amat malang sekali, tekanan daripada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab memantau, membuat soalselidik berkaitan setiap program yang kami anjurkan, belajar subjek apa?? Sape penganjur? duit dapat dari mana? AHhh banyaknya soalan aku ditanya...... sehingga ibubapa pun menjadi sasaran mereka... APa salah kami???.. Mereka ini pula adalah sebangsa dan seagama yang mengaku kononnya ISLAM..dan ada yang terdiri dari sahabat baik aku dirancangan yang 'berjawatan besar'. Terkadang merasakan bahawa peritnya perjuangan...Nabi sendiri pernah luka-luka dan berparut, tapi aku mungkin terluka perasaan dan semangat sahaja. Yang pastinya kami ingin melahirkan generasi yang cintakan Al-Quran.....

0 comments:

Post a Comment