Jangan Jadi TONG SAMpAH


Kat Malaysia mana-mana PM atau sape-sape yang sangat berjaya biasanya diberi anugerah TUN. Bermaksud seorang negarawan yang banyak menabur bakti dan berjasa kepada negara. Anata yang masih hidup lagi ialah..

i> Tun Mahathir
ii> Tun Daim Zainuddin
iii> Tun ABdullah Badawi (Pak Lah)

Diharap mereka ini dapat memberi sumbangan kepada negara. Jangan pulak hendaknya menyusahkan lagi rakyat negara ini dengan idea dan saranan yang tak masuk akal@ketinggalan dari segi perubahan politik rakyat Malaysia. Kalu tidak elok-elok dari TUN, nanti dipanggil TONG Sampah je... dekat-dekat dah bunyi tuh....

Ciri-ciri tong sampah..
a. Bau busuk
b. Tempat letak barang-barang busuk dan dan hapak.
c. Kalu buka penutup je, kita dah tutup hidung.. kalu boleh tengok pun tak nak..
d. Semua orang tak suka dan tak nak dok dekat tong sampah.

Harap-harap janganlah begitu....

1 comments:

LaN KidA said...

Salam Mie,
Gelaran Tun ni sebenarnya hanya di kurniakan kepada 10 orang sahaja di Malaysia pada suatu masa mengikut Perlembagaan Persekutuan. Bererti hanya jika salah seorang dari 10 orang Tun ini meninggal dunia, barulah boleh gelaran Tun tersebut di berikan kepada orang lain. Tapi di waktu ini sebenarnya ada 13 orang Tun yang masih hidup. Tak tau lah macam mana boleh jadi camni.

Gelaran Tun membawa kepada imuniti undang-undang seperti taraf seorang Sultan kepada penyandangnya bermakna Tun tidak boleh disaman dalam sebarang prosiding sivil dan hanya boleh di sabit jika ada kesalahan jenayah sahaja.

Antara penyandang Tun sekarang (yakni yang masih hidup seramai 13 orang itu) selain dari yang Saudara Suhaimi nyatakan ialah : Tun Musa Hitam, Tun Siti Hasmah, Tun Jane Abdullah, Tun Ling Liong Sik, 4 orang Yang Di Pertuan Negeri, Ketua Hakim Negara dan Tun Hanif Omar.

Apa-apa pun itu semua gelaran dunia yang tiada nilainya di akhirat nanti..jadi apalah sangat dengan gelaran-gelaran ini... timbangannya mungkin lebih dan memakan masa lagi.

Post a Comment