Tak MinAt PoliTiK!


Bila diaju soalan ni.. Hang minat politik???... Jawapannya aku tak berapa minat la. PAS aku tak campur, PKR pun tak... UMNO lagi la. Terutamanya kepada generasi muda tak kira berpelajar@tidak terpelajar.. Kalau yang tak terpelajar tu boleh kira. Kalau yang ada ilmu tinggi dan kerja bagus tu... Rugi sangatla.

Aku kata macam ni, sebab hidup kita tak dapat lari dari politik. Mungkin perkataan 'politik' tu kurang sesuai.. Kita tukar ke kerja-kerja berorganisasi@berjemaah. Jadi dengan berjemaah banyak kerja dapat dilakukan.. Seperti kenduri-kendara, kemasyarakatan dan lain-lain. Tu peringkat rendah le.

Kalu zaman sekolah dulu sape-sape yang dok asrama tentu pernah dilantik jadi AJK Makanan. Kalu makanan asrama basi, tak sedap, tak cukup ke...AJK Makanan le yang jadi tempat melepas geram. Tak pun 'berdemo' kat kakak kantin le... Tu dah ada bunga-bunga politik la tu..Jadi bila diajukan kepada AJK Makanan diharapkan AJK tu mengambil tindakan dengan memberitahu warden ke atau apa-apa yang patut didalam mesyuarat kabinet bulanan mereka... Tu aku bagi contoh yang mudah. Semuanya nak menghala keraha kebaikan dengan cara masing-masing

Bila dah dewasa mungkin pendekatannya cara lain pulak. Jadi kepada kekawan yang tak berminat berpolitik@berorganisasi tu , ubah-ubahlah persepsi pasal politik... Kau orang masuk join la sebagai mencari sahabat@kenalan dan untuk menjayakan pelabgai aktiviti untuk kebaikan ramai terutamanya berkaitan ISLAM. Macam-macam kita boleh belajar dan laukuan untuk kebaikan UMMAH.

Jangan la dok ingat dah pegi buat ibadat Haji, sembahyang 5 waktu , posa cukup 1bulan... bereslah ibadat aku dengan Tuhan... IBADAT ni luas pengertiannya, jadi sama-sama pakat pasang Niat dan menjayakan untuk membantu ISLAM dengan apa cara sekalipun... Sekalipun NYAWA...

0 comments:

Post a Comment