Belajar Tinggi Jual DuRiAN

Hari ni last le aku hantar durian ke kedai orangtua aku kat rancangan. Buahpun dah kurang...

Masa nak balik ke Temerloh, aku tumpangkan sorang warga emas rancangan nak jumpa YB Mat Jaafar (Dun Jenderak). Moleklah aku kata... rajin-rajinlah jumpa YB, maa nak mengundi dulu hari-hari dia jumpa kita, sekarang ni kita le pulak kena jumpa dia..Nak jumpa nak buat apa? Aku tanya.. dia jawab nak minta seratus dua duit belanja.... Aku senyap je cuma aku tambah lagi. Bagus le ... dia dapat jadi YB pun sebab kita undi dia jadi memang patutpun minta sikit duit belanja....

Dia kata kenapa awak belajar tinggi-tinggi tapi hari-hari bawa durian jual kat rancangan. kenapa tak keja sana lkdskdskdsdlsldll1828232732737 macam-macam lagi. Last skali dia kata kalu nak lesen niaga pak cik boleh adjust.... Aku jawab balik saya tak brapa suka buat keja kontrak ni tempat lubuk rasuah, senang keja macam sekarang dapat sikit-skit pun tak ape janji halal dan boleh tanggung anak bini. Bila dah masuk kelab 40 ni suka pulak buat buat keja-keja nolong orang ni terutama budak-budak belajar mengaji, ajak kenal Tuhan dan Nabi, ajak orang gi masjid ... lagi puas rasanya dan seronok walaupun tak berbayar. Budak2 kat FELDA sekarang ni teruk..Biarlah emak ayah mereka yang punah sudah jangan berjangkit kat anak-anak dan cucu-cucu pulak. Dia pun senyap... Masa muda dulu dia ni HERO malas le nak cerita....

OK... hari ni aku dapat jugak bercakap sesuatu sebagai seorang MUSLIM, moga-moga dia terimalah apa yang aku kata dan berubah.... Sebabnya dari jual durian tadi.. Kalau tak jual durian mungkin aku tak boleh 'sound' kat dia

0 comments:

Post a Comment