Membina Kreatif Anak-ANak



Masa cuti skolah baru-baru ni barulah kami anak-beranak dapat berkumpul ramai-ramai dan masing-masing menceritakan pengalaman yang dilalui di asrama. Aku yang pernah tinggal di asrama hanya senyap dan menjadi pendengar untuk bagi peluang kepada anak-anak bercerita.

Ada yang terlibat dan menguruskan program/aktiviti kat sekolah. Aku dulu amat kurang ikut program kat sekolah, tak tau mengapa, jadi masa time anak-anak aku pulak yang galakkan mereka supaya dapat belajar menguruskan sesuatu organisasi bila bekerja kelak.

Inilah antara kelemahan aku dulu, kalu ada apa-apa majlis suka dok kat belakang dan bila pengerusi majlis tanya ... Ada soalan ??? senyap belaka... Sampai hari ni kalu pegi program yang iikuti oleh masyarakat Melayu begitulah ceritanya. Berbanding dengan bangsa asing mereka lebih suka bersoaljawab walaupun soalan yang ditanya tu tah ape-ape..

Dari cerita-cerita mereka , aku nampak anak-anak kadang-kadang amat kreatif dari segi idea dan perlaksanaan kerja. Contohnya sempena Hari Guru lalu ada anak aku yang terlibat juga... Jadi bila aku tengok gambar-gambar yang diambil sebelum dan semasa program yang dijalankan ada 'Class' .. Siap dengan tema program, AJK program, pengumpulan bahan-bahan, pemasangan, susun atur dan perjalanan program yang langsung tiada kelibat guru-guru.


0 comments:

Post a Comment