KomunikasI



T
abuh adalah antara alat komunikasi canggih sejak berzaman dan digunakan untuk menyampaikan sebarang berita. Dengan mengetuk tabuh mengikut mnegikut nada yang tertentu pendengar boleh mengetahui jenis berita yang disampaikan. Biasanya samada tanda masuknya waktu sembahtang, waktu berbuka puasa/sahur, sakit/kematian dan sebagainya.

Mungkin pada ketika ini, tabuh sukar dilihat@digunakan lagi tapi kat tempat aku masih digunakan lagi terutamanya kalu ada berita kematian. Bunyinya boleh didengari sehingga jauh ke dalam kebun sawit/getah. Anak-anak zaman sekarang mungkin mengenal namaya sahaja tapi kurang mengetahui dengan jelas kegunaannya.


SOLAT jugak adalah cara kita berkomunikasi dengan MAHA ESA terus menerus tanpa sebarang firewall. Tanpa komunikasi ini kita akan menjadi manusia yang alpa diri akan kejadian sebenar kita. Selalu kita dengar komunikasi adalah penting antara boss dan pekerja, suami dan isteri, adik-beradik dan anak-anak, sahabat taulan, tapi bagaimana pulak komunikasi kita dengan ALLAH???

0 comments:

Post a Comment