Klinik Akaun


S
etiap syarikat@organisasi semestinya mempunyai program perakaunan tersendiri. Mungkin akaunnya diuruskan secara manual yang dibuat oleh kerani akaun ataupun menggunakan perisian perakaunan yang melambak dipasaran mengikut harga masing-masing.

Tetapi setelah berkembangnya perniagaan dan juga perubahan akta-akta yang berkaitan kewangan maka akaun-akaun tersebut perlulah 'dioverhaul' supaya misi dan halatuju syarikat lebih fokus apatah lagi dengan situasi perkembangan perniagaan yang makin mencabar.

Apa yang aku dapati kebanyakkan syarikat masih lagi tidak mahu mengamalkan transformasi kewangan yang telus dan sistematik. Berniaga kontrak juta-juta tapi nak mengadaptasikan satu sistem perakauan yang sistematik tak sanggup mengeluarkan bajet. Kos ini biasanya tidak melebihi RM5 ribu mengikut keperluan syarikat masing-masing. Bila perakaunan bersistematik maka banyaklah urusan masalah dan perancangan dapat diselesaikan. Antaranya seperti cukai pendapatan, tambahan pekerja, pembelian aset dan membuat keputusan-keputusan perniagaan yang penting.

Kini aku sedang membuat satu klinik akaun untuk NGO yang sebelum ini dijalankan secara manual. Antara kerja-kerja yang biasanya dibuat ialah :-

a. Memahami sistem perniagaan yang dijalankan
b. Memahami rekod-rekod kewangan yang telah dbuat.
c. Menyemak/mencadangkan rekod-rekod kewangan agar sesuai dengan cadangan mengkomputerkan sistem perakaunan
d. Menyemak data-data dan laporan-laporan kewangan pada perisian kewangan setelah rekod-rekod tersebut diinput ke perisian.
e. Membuat hasil laporan kepada pengurusan tentang kelemahan dan cadangan penambahbaikan sistem perakaunan sediada

Banyak kerja kena buat, tapi hasilnya adalah semua maklumat kewangan dihujung jari anda sahaja.

1 comments:

Pelawat Bumi said...

age nak jugak khidmat tu..

odit sikit..murah sikit kot?

Post a Comment