HalaL & Toyyiban


R
amai antara kita masih tak ambik cakna tentang makanan HALAL apatah lagi TOYYIBAN..Setiap makan/minum kita hari ini mungkin tercemar dengan kandungan yang tidak halal yang mencorakkan generasi akan datang. Maka perlulah kita ambil peduli tentang makanan dan juga sumber rezeki yang halal .

Allah SWT berfirman dalam mafhumnya antara lain: Hai sekelian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi mu. (al-Baqarah: 168).

Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar kepada-Nya kamu menyembah. (al-Baqarah: 172).

Ni kedai sahabat kat rumah aku di Temerloh iaitu kedai Haji Mat yang mengusahakan kedai frozen seperti fishball, fishcake yang halal. Kebanyakan produknya adalah dari pembekal Muslim. Terdapat juga Mee kuning dan tauhu yang diusahakan oleh orang ISLAM. Aku lebih sukakan mee kuningnya kerana tiada bahan pewarna dan Asid Borik yang boleh menjahanamkan perut.


0 comments:

Post a Comment