Hari BAPA

Tengok TV kempen Hari BAPA, surathabar pun serupa, sampai buat Sales pun ada untuk Hari BAPA. Deme ni faham ke apa makna BAPA sebenar nih???.

Kenapa anak-anak kita hari ni huru-hara dengan merempit, hisap dadah, bawa balik jantan/betina ke rumah dan macam-macam lagi. Kalau tanya ayah pulak sebab apa anak tak mau belajar, dia kata anak dia tak minat belajar .... Apa punya ayah ni..

Pada pendapat aku ramai dikalangan Bapa-bapa hari ini telah gagal mendidik anak-anak mereka. Tanggungjawab seorang bapa amat berat tapi ramai diantara kita mempermudahkannya. Yang tau, tak de beras, bagi duit kat maknya suruh beli beras, nak bayar yuran kasi je duit kat anak. nak apa lagi? Kalau kat FELDA pulak, form 1 ayah dah beli motor. Anak dia merempit tau pulak membebel. Satu lagi bapanya rajin berjemaah di masjid, anaknya pulak rajin berjemaah dengan kekawan kat simpang semenjak belum magrib sampai lewat malam.

Sepatutnya sebagai bapa ajaklah anak-anak tu ke masjid pada ketika usia masih kecil lagi, janganlah tunggu sampai dah sekolah menengah dan remaja baru nak ajak. Tak mau peginya dia...

Jadi kepada bapa-bapa muhasabahlah diri kita, jika anak berbuat silap mungkin ada kesilapan kita mendidik mereka dan perbetulkan sebelum nasi menjadi bubur. Setiap lelaki akan menjadi BAPA dan akan dipertangungjawabkan di Padang Mahsyar nanti...

0 comments:

Post a Comment