Aku dAn TekNolOgI


1983
Aku mula kenal komputer masa kat VI KL lagi. Masa tu form 4.. Ada kawan sekelas nama dia Zainal terlibat tubuhkan Kelab Komputer. Tapi yang jadi ahli kebanyakkannya 'warga atasan' bangsa Cina,India dan Melayu... Kami yang mari dari FELDA anak peneroka lagi, nganga saje tak berani nak join..Kelab Komputer adalah kelab elit...

1985-86
Masuk ITM.. Barulah aku kenal dan usik betul-betul PC. Macam tak percaya je bila dapat tengok/pegang keyboard dan monitor seronok sungguh... Kami belajar Basic programming... ke hulu ke hilir bawa disket kertas bersaiz 5 1/4"... Subjek komputer memang aku score A-.

1991
Dapat beli PC pertama jenama ATARI.. harga dekat 7K... mahal giler-giler... Program kegemaran LOTUS 123

1996
Biz aku down, kena keja dengan orang. Company tu ada internal system... Sistem untuk Pemaju Perumahan.... Aku bikin havoc kat database server, 1 minggu tak boleh tengok/updating rekod pembeli... (masa tu guna programming Clipper)

1997
Aku terus melibatkan diri dalam programming seperti MS ACCESS, VB & SQL Server... kebanyakan aku belajar sendiri..

2007
Orang sibuk dengan blog... aku jugak... belajar buat sendiri sampai boleh ajar orang lain... Dan aku terus mengenali JAVA pulak tapi tak sempat belajar...

2009
Dah naik boring pulak sebab sakit kepala memikirkan 'kepayahan' dan teruknya nak support pelanggan jika berlaku problem.. Aku tak ikut rate sebenar untuk charge client... Takut naya pelanggan.. tapi aku yang naya.. Mungkin aku akan tinggalkan bidang programming ni sikit demi sikit...

Aku berkira-kira buat bookeeping pulak tapi guna software ...sebab background aku accunting

0 comments:

Post a Comment