Cerita Raya Korban

Cerita 1
Semolek-molek sebelum merayakan Idul-Adha, disunatkan berpuasa pada 9 ZULHIJJAH
Kaum muslimin disunatkan berpuasa pada hari ini disebabkan hari ini adalah hari yang dikenali sebagai hari Tarwiyah/PUASA HARI ARAFAH.

Dalil tentang puasa ini berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Abu Qatadah, sabda Rasulullah s.a.w :
صوم يوم عرفة يكفر سنتين ماضية ومستقبلة وصوم يوم عاشوراء يكفر سنة ماضية
(رواه الجماعة إلا البخاري والترميذي)
Maksudnya :
Puasa hari arafah dapat menghapuskan dosa dua tahun yang telah lepas dan akan datang, dan puasa Assyura menghapuskan dosa setahun yang lepas.

Bulan ini genaplah setahun penulis kembali menetap di Pahang setelah hampir 11 tahun menetap di Kelate. Kami menyambutnya di Kg Seboi Pahang, setelah tiap tahun menyambutnya di Kelate dengan majlis korban. Berikut adalah sebahagian dari foto-foto yang diambil dari surau berdekatan dengan rumah hinggalah ke aktiviti korban. Bab nelapah lembu diserahkan kepada anak-anak sedara saya (Ijan, Ngah dan Atiy) yang mecapai taraf pro sebab mereka ni memang dah mahir kerana bekerja di kampung sebagai pengembala dan penjual lembu.

Cerita 2

Pada hari Selasa(9/12) pula kami sekeluarga berkonvoi ke FELDA Kg Sertik menziarah bapa dan emak saudara (sebelah bapa) penulis. Sempat bertanya khabar dan perihal kesihatan. Unur pun dah melepasi 60 tahun dan masing-masing kini tinggal berdua pulak setalah anak-anak telah berumahtangga bekerja di luar Pahang.

0 comments:

Post a Comment